Blog

Gun jezelf een succes ervaring

Het begin van het jaar staat meestal in het teken van goede voornemens en het ontwikkelen van goede gewoontes. Zoals bijvoorbeeld meer bewegen en gezonder eten. Voor mij zijn dit altijd weer twee uitdagingen die het een en ander van me vragen en bij mij met elkaar verbonden zijn.

In deze blog geef ik je tips hoe je jezelf kunt motiveren met in beweging te komen door jezelf een succes ervaring te gunnen. Na  het lezen snap je waarom drastisch op je doel afgaan niet werkt, wat de beste strategie is om in beweging te komen ook op de dagen dat je minder motivatie hebt. En hoe verandering werkt als je bijvoorbeeld besluit om meer te gaan bewegen.

Na kerst en oudejaarsavond mogen in het nieuwe jaar zo snel mogelijk de teveel gegeten kilocalorieën eraf. De meeste mensen abonneren zich op een abonnement op de sportschool of houden zich aan een (nieuw) dieet. Ook voor mij geldt dat de relatie met eten een uitdaging is. En heb ik deze dag wel voldoende tijd vrij om die kilometers te maken om aan mijn dagelijkse beweging te voldoen?

Ik werk twee dagen in de week bij een overheidsorganisatie, ben een startende zzp-er en ik heb een mooi gezin. Genoeg uitdagingen die de nodige balans van mij vragen. Want als ik niet in balans ben, dwarrelt dat door in mijn werk en in mijn gezin en ook in mijn eet- en loopgedrag.

Met volle moed begin je aan je goede voornemens: je wilt gezonder eten en meer bewegen, bijvoorbeeld starten met hardlopen. Je baalt van die extra kilo’s en je koopt super gemotiveerd nieuwe hardloopkleding en een paar goede schoenen. Je hebt een hardloopschema van internet gedownload of je hebt bijvoorbeeld een advies gekregen van de sportschool. Na de eerste paar keren hardlopen voel je wat spierpijn en dat geeft je het gevoel dat je goed bezig bent.

Maar na een aantal weken sluipt de routine er langzaam in. Het gevoel dat je je lichaam volledig zat bent, is alweer een aantal weken geleden en je ziet dat je nog niet voldoende bent afgevallen. En nu komt het keerpunt. Er komt een keer dat je even niet gemotiveerd bent en je voelt je moe en je voelt weerstand opkomen. Je hebt het een keer druk op je werk of opleiding en er is iets dat nu echt voorrang heeft. Voorrang op het bewegen. Volgens het hardloopschema zou je nu toch wel minimaal zoveel minuten moeten hardlopen of zoveel squats moeten doen. Er wordt een piek van je verwacht waar je even niet aan kan voldoen. Er is een kloof tussen hoe je je voelt en het niveau van presteren dat er van je wordt verwacht.

drenthe

Wat heb jij nodig? 

Wat zou er gebeuren als je je persoonlijke voorkeur uit het proces haalt en die vervangt door je werkelijke behoeften? Wanneer je je hier bewust van bent, kun je pas een beweging kiezen die je effectief kan helpen bij een verandering aan te brengen in je leven. Je wilt misschien die halve marathon hardlopen , maar je hebt het nodig om langzaam op te bouwen, zodat je niet geblesseerd hoeft af te haken op het allerlaatste moment. Dus doen wat je lichaam zegt dat het beste voor je is- niet wat je geest denkt dat het beste voor je is. Wees eerlijk naar jezelf- je realiserend dat er altijd een kloof is tussen waar je bent en waar je wilt zijn.

Een schema van internet is gemaakt door sporters die dat kunnen volhouden en die waarschijnlijk makkelijke hardlopers zijn. En zij veronderstellen dat jij net zo bent.  Maar een schema van internet is een schema gebaseerd op een gemiddelde en dat ben jij niet.  Een schema is geen wet, maar dient iedere keer opnieuw aangepast te worden aan wat jij aan kan. Je wens van wie je wilt zijn, strookt niet met de realiteit van je wisselende motivatie en wat jij nodig hebt. Als het om gezondheid en fitheid gaat, kun je je beter minder laten leiden door wat je wilt en meer door wat je nodig hebt.  

En hoe integreer je nu bewegen in je dagelijkse structuur ook op je slechtste dagen, bijvoorbeeld als het regent of hard waait?

Kleine doelen werken het langst

drenthe2

Leg de lat niet te hoog, zodat je altijd succes kan ervaren. Wil je in beweging komen? Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld altijd 1 minuut gaat hardlopen en als je dat hebt gedaan, dan is je dagelijkse beweging behaald. Als je van jezelf verwacht, dat je altijd meer moet dan de vorige keer, dan creëer je voor jezelf een gevoel dat je iets moet volhouden. En dat volhouden dat kun je maar een bepaalde tijd aanhouden.

Gun jezelf het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte en dat kan 1 minuut hardlopen per dag zijn. Door het ontwikkelen van een gewoonte, help je jezelf in beweging te komen. Sterker nog, je gunt jezelf een succes ervaring. 

In beweging komen gaat er om dat je gaat in plaats van niet te gaan, ongeacht die ene minuut die je rent. Je komt in beweging. Je bent een hardloper ongeacht of je nu 1 minuut rent of een halve marathon. Iedereen die een minuut kan rennen, is een hardloper. En dat betekent dat je op dagen dat je je minder goed voelt, die beweging kan volhouden.

Op goede dagen betekent dit dat je jezelf gunt om net wat verder te hardlopen. Natuurlijk niet extreem verder dan je gewend bent, maar probeer eens 10% erbij. Dit geeft je een gevoel dat je het super goed hebt gedaan. Je geloof in je eigen vermogen om iets voor elkaar te krijgen groeit, want ‘jij bent die hardloper, jij kan dit!’

Wat betreft mijn relatie met eten richt ik me nu op het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte in de ochtend:  het zelf bakken van brood. Zo nu en dan krijg ik hulp van mijn moeder die wat brood op voorraad bakt. Het is goed om hulp te vragen en te accepteren. Maar drastisch op je doel afgaan door je eetpatroon van de een op de andere dag volledig te wijzigen, werkt bij mij niet meer. Ja tijdelijk en daarna ben ik teleurgesteld in mezelf omdat ik het niet heb kunnen volhouden. 

De continuïteit in de beweging en het gevoel hebben in ontwikkeling te zijn, is zó belangrijk, juist op de slechte dagen. Probeer een nieuwe gewoonte in stand te houden en gun jezelf een succes ervaring. Laat die nieuwe gewoonte een solide basis zijn van waaruit jij verder mag groeien. Ook wel de weg van de geleidelijke vooruitgang.

Merk je bij jezelf dat je bij het stellen van doelen, zoals in beweging komen, het drastisch wil aanpakken? Wat helpt jou bij het stellen van doelen?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *