Wat is Chi

ChiWalking en ChiRunning vinden hun oorsprong in Tai Chi: een oude oosterse vechtkunst. De nadruk ligt op de juiste stand van het lichaam: oor, schouder, heup en enkel vormen een rechte lijn. In deze houding werken de kernspieren van je lichaam en hebben je armen en benen meer rust. Je loopt dus vanuit de kracht van je kern- je ‘chi’- en niet vanuit de kracht van je benen. 

Wat maakt Chi Walking en Chi Running nu zo bijzonder?

  • De juiste uitlijning van je lichaam zorgt voor ontspanning waardoor je efficiënter loopt.
  • Doordat je minder geforceerd loopt, heb je minder kans op blessures.
  • Iedereen kan het; de gerichte oefeningen zijn praktisch en toegankelijk.

Je hoeft geen tai chi te beheersen om van de voordelen van Chi Walking en Chi Running te genieten.  

Meer bereiken met ontspanning; hoe dan? 

Door een zittend bestaan of stress houd je onbewust spierspanning vast in je lichaam. Iedere spanning in je spieren beperkt je in je beweging, waardoor je harder moet werken om vooruit te komen. Gespannen spieren zijn een belangrijke onderliggende oorzaak voor blessures. 

Het lijkt misschien vreemd dat juist ontspanning van de spieren ervoor zorgt dat je verder of sneller loopt. Je hebt geleerd om vooral harder te werken om beter te worden, verder te pushen om te winnen en meer te doen om je doel te bereiken. Bij Chi Walking en Chi Running is de uitdaging om een goede lichaamshouding te combineren met ontspanning en dus minder te doen. 

Ik geef je hiervoor handvaten. Praktische oefeningen die je overal kan doen,  bijvoorbeeld in de auto of achter je laptop. Door de techniek in je dagelijks leven op te nemen, pas je die makkelijker toe tijdens het wandelen of hardlopen.

Zoek je een manier om verstandig en effectief fit te worden? Wil je herstellen van een blessure of je voorbereiden op een wandelvakantie, of een lange afstandsloop? Dan heb je zeker baat bij Chi Walking en/of Chi Running.

Chi Walking, wandelen in balans

Wandel jij ook zo graag? Je bent buiten, je ontspant en ondertussen werk je aan je conditie.  Je hoeft er niet over na te denken; de beweging is natuurlijk.  Juist omdat wandelen zo vanzelfsprekend is, is een goede looptechniek belangrijk. 

Aandachtspunten die je mag oefenen zijn:

  • een goede lichaamshouding
  • de balans van je lichaam is lichtelijk voren gericht
  • optillen van je enkels
  • een paslengte die bij je past,
  • bekkenrotatie
  • je armzwaai en
  • ontspanning in al je ledematen.

Als je de techniek eenmaal onder de knie hebt, pas je die eenvoudig toe in je dagelijkse routines. Daarom is Chi Walking zo’n waardevolle investering in jezelf. 

Chi Running, lopen in balans

Chi Walking is een goede basis voor Chi Running. Wanneer je wandelt met een juiste techniek, is verantwoord hardlopen makkelijker. Wanneer je je gewicht van je ene been naar je andere been verplaatst, kun je dat zien als een eenbenige basishouding. Klopt de basishouding? Dan ben je in balans. Balans zorgt voor een lager energieverbruik en minder spierbelasting. De kans op overbelasting en blessures is hierdoor minimaal.  Naast de aandachtspunten bij Chi Walking, let je bij Chi Running ook op pasfrequentie en paslengte. 

  • Bij Chi Running blijft je pasfrequentie  gelijk, ongeacht je loopsnelheid. Een pasfrequentie tussen 170 en 180 passen per minuut (afhankelijk van onder meer je beenlengte) zorgt voor een korter grondcontact tijdens de eenbenige basishouding en voorkomt een te grote pas voorwaarts. 
  • Een paslengte die past bij de snelheid waarin je loopt