Running therapie

Lopen in Balans biedt Running Therapie aan voor Particulieren en voor Opdrachtgevers. 

Particulieren

Wat is Running Therapie?

Running Therapie is een vorm van hardlopen om stressgevoel te verminderen, een betere stemming, minder angst-, of paniekgevoelens te krijgen, of gevoel van chronische vermoeidheid te verminderen. Kortom; hardlopen om je beter te laten voelen.

Waarom hardlopen in de buitenlucht?

Hardlopen kan iedereen leren en je kunt het overal en op elk willekeurig tijdstip doen. Het levert veel resultaat op zonder dat het veel tijd kost. Veel mensen die regelmatig hardlopen geven aan dat ze tijdens en na het lopen ontspannen en een opgeruimd gevoel ervaren in hun hoofd.  Uit onderzoek is gebleken dat buiten zijn, je humeur positief beïnvloed en goed is voor je weerstand. Ook leer je steeds beter luisteren naar je eigen lichaam.

Voor wie is Running Therapie?

Running Therapie is er voor mensen die om verschillende redenen niet makkelijk en op eigen kracht tot bewegen komen.  Dit kan heel verschillend zijn en hangt af van de mate van je klachten. Om inzicht te krijgen in je mate van klachten, vul je een vragenlijst in. 

Je hoeft géén loopervaring te hebben om deel te kunnen nemen aan Running Therapie. Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen kan Running Therapie iets voor je zijn:

  • Depressiviteit en/of stemmingswisselingen
  • Burn-out, stress of overspannenheid
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Onverklaarbare vermoeidheidsklachten
  • Slechte lichamelijke conditie
  • Lusteloosheid
  • Slapeloosheid

Hoe ziet een Running Therapie er uit?

Er wordt gestart met een intake. waarin we kennis met elkaar maken, we bespreken verwachtingen en we stellen  doelen. Wat wil jij bereiken? Het loopgedeelte duurt 12 weken. Gedurende deze 12 weken loop je één of twee keer per week samen met Mirjam of in een groep begeleid door Mirjam. Je houdt zelf een logboek bij, waarin je ontwikkeling zichtbaar is. 

Daarnaast wordt verwacht dat je zelfstandig 1 of 2 keer per week gaat hardlopen. Je krijgt een schema dat verantwoord is opgebouwd. Er wordt inzet van jou gevraagd, maar het levert je ook wat op. Na deze 12 weken evalueren we hoe de training is verlopen en hoe je er een passend vervolg aan zou kunnen geven.

Wanneer starten? 

Er kan op elk moment en in overleg begonnen worden met een cursus. Ik kijk naar jou individuele mogelijkheden en maak een schema op maat, omdat ieder individu anders is.  

 

Kosten

Kosten zijn afhankelijk of je individuele les wilt of in groepsverband. Informeer je werkgever of je ziekenfonds naar een bijdrage in de kosten. 

Ik ben geregistreerd Running Therapeut. Vragen? Neem contact op

Opdrachtgevers

Waarom is Running Therapie voor u als Opdrachtgever interessant? 

  • Investeren in de vitaliteit van medewerkers
  • Het verhogen van de productiviteit
  • Verlagen en voorkomen van ziekteverzuim

Een medewerker die ziek is kost gemiddeld 200 euro per dag (denk aan doorbetaling van salaris, zorgen voor vervanging en kosten van een hersteltraject). Als Opdrachtgever kunt u in samenwerking met een medewerker hier iets aan doen.  Er zijn genoeg onderzoeken die bewijzen dat sporten effectief is voor de gezondheid. 

Daarnaast is sporten op het werk verbindend om samen met collega’s te lopen. Het samen ervaren van successen en het buiten zijn geeft meer energie. Dit heeft ook uitstraling naar de arbeidsmarkt en richting klanten. Een goede reden om hardlopen door middel van duurloop in te zetten als bedrijfsvitaliteit. 

Wat houdt Running Therapie voor bedrijven in? 

Gedurende 12 weken wordt er onder begeleiding hardlopen aangeboden en er zijn verschillende meetmomenten om vooruitgang te meten. Er kunnen 8 medewerkers tegelijk deelnemen, maar een individuele cursus is ook mogelijk. Locatie kan worden afgestemd.

Waarom hardlopen?

Hardlopen kan iedereen leren en is mogelijk  op ieder tijdstip van de dag. De intensiteit van hardlopen is zeer geschikt, zowel om de conditie te trainen als voor de afleiding.  Medewerkers gaan letterlijk en figuurlijk actief met zichzelf (en de ademhaling) aan de slag en denken even niet aan de werkdag van vandaag, gister of morgen. Het lopen is buiten in de frisse lucht en is goed voor het opbouwen van de weerstand. 

Waarom bij Lopen in Balans?

In mijn rol als Running Therapeut leer ik lopers zoveel mogelijk een juiste lichaamshouding aan. Door gebruik te maken van ontspanning in de looptechniek, wordt de kans op blessures zoveel mogelijk geminimaliseerd.  Dit verhoogt de succesgarantie op het slagen van de Running Therapie. Ik ben niet prestatiegericht, maar richt me op het proces: eerst techniek, dan afstand en snelheid is iets dat daardoor mag ontstaan.  Ik maak gebruik van vragenlijsten om inzicht te krijgen in mate van stress, conditie en welbevinden.  Gedurende de cursus ontvangen deelnemers tips over looptechniek, te volgen schema’s, voeding, ademhalingstechnieken en wordt er een logboek bijgehouden om voortgang te meten. 

Ik ben van oorsprong Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, licentiehouder Looptrainer 3 bij de Atletiekunie en ik ben gecertificeerd Chi Walking en Chi Running instructeur. De opleiding voor Running Therapeut heb ik afgerond onder leiding van Bram Bakker (psychiater) en Simon van Woerkom (fysiotherapeut). 

Kosten

Dit is afhankelijk of er individuele les wordt gegeven of les in groepsverband. Vragen? Neem contact op