Blog

Hoe bereid jij je voor op een hardloopwedstrijd?

Geen enkele loper is gelijk en zo zal iedere loper zijn eigen voorbereiding op een wedstrijd aangaan. Maar toch zijn er een aantal basiselementen die voor iedere loper wel gelden. Ben je benieuwd naar de elementen? Ik zet ze voor je op een rij.

Train wedstrijdspecifiek

Een 10 km wedstrijd vraagt een andere voorbereiding dan een marathon. Heb je een gemiddelde tijd per km in gedachten, bijvoorbeeld 5:00 minuten per kilometer? Train dan ook gericht op die tijd. Zijn er onverharde paden die je tegenkomt in je wedstrijd, train dan vooraf in het bos, strand of zoek een afvalbult op.

 

Train met een maatje

Samen naar een doel trainen kan stimulerend werken. Mocht je nu je tempo moeten aanpassen aan je trainingsmaatje doordat het tempo te hard of te langzaam gaat, zoek dan een trainingsmaatje met hetzelfde niveau. Of zoek meer het tempo dat bij je past door af en toe bewust alleen te trainen. Het voordeel van trainen in een loopgroep of bij een vereniging is dat je je kunt meten aan verschillende snelheden. 

 

Sla nooit een warming up en cooling down over

Een blessure kun je niet gebruiken in je voorbereiding voor een wedstrijd. Zorg dat je lichaam de tijd krijgt om warm te worden voordat je aan je loopprogramma start. Dit geldt ook voor een cooling down: wandel uit en stretch uit. Dit voorkomt blessures en je spierherstel zal sneller gaan. 

 

 

Probeer gels en drinken van te voren uit

Tijdens wedstrijden kom je de meest uiteenlopende voedingsmiddelen tegen. Probeer van te voren in je trainingen uit welke gels werken en wat voor drinken bij je past. Het is jammer als je tijdens je wedstrijd merkt dat je lichaam een voedingsmiddel niet kan verwerken en je hier tijdens je loop hinder van ondervindt.

Vraag op tijd advies

Merk je dat je een pijntje krijgt? Vraag advies aan je fysiotherapeut of je looptrainer. Soms kan een pijntje zich uiten in je lijf, maar ergens anders zijn ontstaan. Als het gaat om ons eigen lijf, dan doorstaan we te vaak te lang pijn. Pijn is een signaal van je lichaam dat je serieus mag nemen. Een looptrainer kan je helpen om je techniek bijvoorbeeld aan te passen met als doel dat je jezelf kan verbeteren of dat je blessure vrij blijft.

 

Wat heeft jou geholpen in je voorbereiding naar een wedstrijd? Deel je ervaring. 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.