Blog

Last van een motivatiedip bij slecht weer?

De dag vloog vandaag voorbij. Ik had de ene na de andere afspraak. Een blik op het weer buiten hielp ook niet echt mee. Goede redenen om het hardlopen over te slaan. Vies weer, de dagen worden korter en dan zakt ook wel eens de motivatie om te gaan lopen. Terwijl in deze periode je een goede basis legt voor je conditie in het voorjaar. En niet te vergeten de mate van bewegen in covid tijd heeft een positieve invloed op je weerstand en je immuunsysteem. Hieronder lees je hoe je van een motivatiedip een motivatietip maakt.

1. Stel jezelf een doel.

De wedstrijden zijn vervallen, maar dat betekent niet dat je doelloos hoeft te zijn. Wat werkt bij jou voor dit moment om toe te werken naar een volgend moment? Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘ik ga iedere dag een wandeling maken of ik train minimaal 3 keer in de week tot het einde van het jaar.’

2. Investeer in goede kleding

Denk aan een 3 lagen systeem: 1e onderlaag van ondergoed en loopsokken die zweet en/of vocht afvoeren. Een 2e laag isoleert en voert vocht af. Denk aan een shirt met lange mouwen en een lange tight. De 3e laag is bijvoorbeeld een trainingsjack dat winddicht, waterafstotend en ademend is. Vermijd in ieder geval katoenen kleding. Katoen absorbeert vocht en hiervan koel je heel snel af.

3. Leg je kleding de avond ervoor klaar.

Hiermee verklein je de kans dat er geen tijd voor had om de juiste spullen bij elkaar te zoeken. Een goede voorbereiding is het halve werk.

4. Trek je sportkleding ’s ochtends aan.

Als je thuiswerkt, trek dan direct je sportkleding aan. Of trek je kleding aan zodra hier gelegenheid voor is. Huisgenoten gaan je vragen wanneer je van plan bent om te gaan. En dat ga je jezelf ook afvragen.

5. De 10 minuten-naar-buiten-regel.

Spreek met jezelf af dat je ondanks je slechte motivatie minimaal 10 minuten naar buiten gaat. Na die 10 minuten kun je alsnog beslissen om naar huis te gaan. Je hebt het in ieder geval geprobeerd en je mag best trots op jezelf zijn. Is het gelukt om je op te warmen en vallen die 10 minuten mee? Ga dan door met je training.

6. Deel je beweegactiviteit.

Ben je gewend om te lopen in een groep? Niet alle groepen trainen door tijdens de maatregelen die er zijn gesteld. Spreek af om je beweegactiviteiten te delen. Denk aan een app, Strava of misschien wel via de mail. Wat is er leuker als je een reactie krijgt op wat jij hebt bereikt?

7. Beloon jezelf.

Je kunt jezelf belonen voor een beweegactiviteit door het nemen van een bad of het bekijken van een leuke film. Of beloon jezelf voor het behalen van je gestelde doel en trakteer jezelf op nieuwe hardloopschoenen of iets wat je al heel graag had willen hebben.

Heeft het weer ook invloed op jouw motivatie? Hoe zorg jij ervoor dat je motivatie kunt houden voor het hardlopen de komende tijd?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *