Travel

Natali’s Bohemian Style!

Ik krijg regelmatig vragen over wat een passende schoen is. Er is zoveel keuze en geen één voet is gelijk. Een schoen moet  lekker zitten en goed aanvoelen. Dat aanvoelen, is afstemmen op signalen van je lichaam. Maar welke signalen zijn dat dan en waar houd je nog meer rekening mee bij het kopen van een schoen? Hier volgen een paar tips die je kunt meenemen.

Pas een schoen aan het eind van de middag

Gedurende de dag ben je in beweging, waardoor je voet een beetje zwelt en wat dikker wordt. Door juist een schoen te passen aan het einde van de middag of na een lange duurloop, ben je verzekerd van een schoen die de gehele dag past.

Neem je huidige schoen mee

Je huidige schoen geeft je feedback over hoe je nu loopt. Vertel de verkoper wat je zo prettig vindt aan dit paar en wat niet. Zo zag ik bij een oud paar dat ik af en toe een inkeping kreeg bij mijn rechterschoen ter hoogte van mijn enkel. Het bleek dat ik met mijn linkervoet regelmatig tegen mijn rechtervoet aankwam. Gooi een huidig paar niet weg, maar koop op tijd een nieuw paar. Op die manier kun je geleidelijk wennen aan een andere schoen en ook afwisselen.

Running Mirjam-31

Comfort en maat

Probeer eens met je tenen te wiebelen, want je tenen hebben ruimte nodig om te kunnen bewegen. Kies 1 tot 1,5 maat groter dan je normale schoenmaat. Aan de voorkant mag je een duimbreed ruimte over hebben. Kies verder schoenen met een ronde neus. Heb je een brede voet, zorg dan dat je een schoen kiest die aansluit en prop niet je voet in een te kleine schoen. Je tenen mogen niet buiten het voetbed vallen. Je kunt dit niet aan de buitenkant zien als je een schoen aanhebt, maar je kunt het wel voelen. Neem als het kan de inlegzool eruit en ga erop staan, dan zie je vanzelf of je voet er goed op past. Kies de schoen die het beste aanvoelt wanneer je deze voor de eerste keer aantrekt en waarvan je denkt  ‘ja, dit voelt goed.’

Flexibiliteit

Bij een goede schoen buigt de zool mee op het punt waar je tenen buigen tijdens het lopen. Voor je tenen is het goed dat ze zichzelf kunnen afrollen en hun natuurlijke beweging kunnen maken. Een stijve schoen met een buiging op een ander punt dan je grote teengewricht, zorgt ervoor dat je plantaire pees teveel wordt uitgerekt. Check ook de flexibiliteit om de lengte –as (torsi stijfheid) door de schoen in diagonale richting te draaien.

Zoolhoogte, heeldrop en teensprong

Hoe hoog is de zool onder je hiel t.o.v. de hoogte van de zool onder je middenvoetbeentje? Dit verschil in hoogte in mm wordt de heeldrop genoemd.  Een hoge heeldrop zorgt voor een enorme helling in je schoen. Je kuiten, je bekken en je onderrug worden op spanning gezet. Dit voorkomt dat je voet een natuurlijke afwikkeling kan maken. In de afbeelding hieronder is een forse teensprong zichtbaar wat je tenen om-hoog duwt. Doel is om de afwikkeling makkelijker te maken, maar het betekent ook dat je peesplaat onder je voet meer opgerekt wordt.

Bovenwerk van de schoen.

Het bovenwerk van de schoen zorgt voor stabiliteit. Zo is bij warm weer ventilatie belangrijk en bij koud weer   een meer stevig gewoven bovenwerk. Voel eens met je hand aan de binnenkant hoe het bovenwerk aanvoelt. Kijk bij het bovenwerk naar het patroon richting de veters. Als je vetert, sluit de schoen goed aan op je voet, waardoor ze zijdelingse stabiliteit geven. Als laatste punt is opvulling en een inkeping bij de hiel belangrijk. Is er geen inkeping dat zit de schoen hoog tegen je achillespees aan, waardoor deze spier dan de ‘klappen’ tijdens het hardlopen moet opvangen en er haglund extose kan ontstaan.

Functionaliteit

Pas de schoen aan voor de activiteit die je op dat moment wil doen. Een marathon vraagt andere eigenschappen van een schoen dan wanneer je erop uit trekt op onverharde paden. Hoe langer de afstand hoe meer demping je nodig zal hebben. Dit laatste is ook verbonden met je looptechniek. Hoe beter je looptechniek, hoe ‘minder ondersteuning’ je nodig hebt.

Slijtzool:

Hoofdzakelijk bestaat de onderkant van de zool uit plastic, rubber of een combinatie van beide. Plastic is vaak om de schoen zo licht mogelijk te maken. Rubber is vrij sterk en kan heel lang mee. Belangrijk blijft de natuurlijke afwikkeling van de voet en zolen die buigen zodat je tenen kunnen bewegen.

Gewicht

Ontspanning in de voet is in de looptechniek ChiWalking en ChiRunning belangrijk omdat het veel blessures voorkomt. Kies je een schoen die in gewicht zwaar is, dan maakt dat de ontspanning in je enkels lastiger. Je tenen gaan al snel omhoog, omdat het gewicht van de schoen gedragen moet worden. Hoe lichter de schoen, hoe makkelijker het is om je enkels en je voeten te ontspannen.

Geleidelijke vooruitgang

Ik heb diverse schoenen geprobeerd en ik merk dat het afwisselen van schoenen met verschillende biomechanische eigenschappen bij mij bewustwording creëert. Heel geleidelijk begin ik te voelen wat bij mij past en wat goed voelt. Belangrijke eigenschappen voor mij zijn: flexibiliteit, genoeg ruimte bij de tenen, een inkeping bij de hiel, zodat mijn enkel vrij kan bewegen en absoluut geen hoge teensprong.

Wat voor type loper ben jij?

Ben je een beginnende loper? Of een getrainde loper? Ben je je bewust van je looptechniek? Wil je hierin investeren? Loop je graag met veel demping of met minder? Er is niet 1 waarheid die goed is.

Ben je gewend aan schoenen met een stijve zool of met veel demping en je wilt met meer flexibiliteit of minder demping lopen, bouw dit dan geleidelijk af. Je lichaam heeft tijd nodig om aan de nieuwe houding te wennen.

Looptechniek en schoenkeuze

Hoe weet je nu welke schoen goed bij je past? Dat doe je door je bewust te worden van je looptechniek. Een workshop ChiWalking of ChiRunning geeft inzicht in je eigen manier van bewegen. Waar sta je nu en waar liggen je verbeterpunten? En nog belangrijker, hoe ga je aan je verbeterpunten werken, wat voor oefeningen kun je doen om zoveel mogelijk blessure vrij te lopen?  Een workshop over je looptechniek kost (gemiddeld) hetzelfde als een nieuw paar schoenen. Een paar schoenen gaan, afhankelijk van hoeveel je loopt, gemiddeld een jaar mee. Inzicht in je looptechniek daar heb je je hele leven wat aan.

Wat voor type loper ben jij? Ben jij je bewust hoe je loopt? En zou je dat graag willen veranderen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *